Kosten

UitgesprokenZaak.nl berekent kosten voor het in behandeling nemen van een klacht. De hoogte van de behandelingskosten verschilt per fase.

Ondernemers betalen eveneens behandelingskosten, afhankelijk van de manier waarop het geschil eindigt. Ondernemers kunnen de tarieven opvragen bij hun brancheorganisatie.

De kosten

Fase Behandelingskosten consument (in euro’s incl. btw *)
1 €100,-
2 + €75,-
3 + €75,-

Voorafgaand aan iedere fase betaalt u via een eenvoudige iDeal overboeking de behandelingskosten voor de betreffende fase. Zonder betaling wordt het geschil of de volgende fase niet opgestart.

* Betreft tarieven voor gebruikmaking van het digitale geschillensysteem. Bij communicatie per post wordt een toeslag van 10% gerekend.


Afhankelijk van de uitspraak van de bindende adviseur ontvangt u (een deel) van de door u betaalde behandelingskosten terug van de ondernemer. De stichting betaalt de behandelingskosten niet terug. Wel kunnen de betaalde kosten onderdeel worden van de onderhandelingen met de ondernemer, het is aan u samen om hierover afspraken te maken.

Openstaande factuur

Het kan zijn dat u als consument nog niet de volledige factuur heeft betaald aan de ondernemer. Als dit het geval is dan moet het openstaande bedrag eerst in depot gestort worden bij UitgesprokenZaak.nl voordat het geschil in behandeling genomen kan worden. Het depotbedrag komt op een zogenaamde derdenrekening te staan. Dat betekent dat niemand daar aan kan komen. Het depotbedrag zal gegarandeerd alleen worden terug- of doorbetaald als u dit afspreekt met de ondernemer in een schikking of als de bindend adviseur dit beslist in het bindend advies.